woensdag 29 december 2010

Piramidetasje, hoe?

Piramide

Ik gaf Kir een piramidetasje cadeau en in diezeflde periode verscheen er een handleiding bij SoFilles voor een piramide zonder flapjes aan de rits. Zelf gebruikte ik de Engelstalige versie, mét flapjes, maar eerlijk gezegd, ik kijk alleen naar de prentjes en als ik in grote lijnen zie hoe het in elkaar zit, probeer ik het gewoon en pas ik toe wat ik reeds ken. Hoe gedetailleerd die Engelstalige versie dus is, weet ik zelfs niet. Nu kreeg ik de laatste weken een paar keer de vraag "hoe dat precies zit aan de top van die rits want het lukte niet altijd even goed ". Wel, het zit zo:

Piramide

Nodig voor een tasje van zo'n 8 cm hoog (groot genoeg voor klein geld, je kan natuurlijk ook altijd grotere lapjes stof snijden en met een langere rits werken):
- 2 stukjes stof van 12x12cm voor de buitenkant
- 2 stukjes stof van 12x12cm voor de voering
- twee flapjes voor de rits van 4x6cm (iets korter mag ook)
- rits van 12cm (je zal ze nog op maat knippen)
- eventueel Vlieseline H630 om meer stevigheid te geven, te bevestigen op de buitenstof (niet op de voering!)

Piramide Piramide

Maken:
- strijk een zoom van 1 cm aan elke stof van de buitenkant (als je Vlieseline gebruikt, snij je die op 12x11 cm, om de cm die omstrijkt zit dan geen Vlieseline)
- knip je rits zodat je links en rechts ten minste 12mm vrij hebt, zie foto hieronder (het stiksel op de foto hieronder is maar als hulp bedoeld, zodat de rits niet zou verschuiven)

Piramide

- stik de voering, de rits en de buitenstof op elkaar, gebruik eventueel een ritsvoetje om dicht tegen de rits te kunnen stikken

Piramide

- doe hetzelfd met de ander kant
- strijk dan de achterkant goed plat
- de voering piept er links en rechts uit, knip dit bij

Piramide

- je mag echt vrij dicht tegen de rits aan stikken
- leg dan de voeringdelen en de delen van de buitenstof met de goede kantenop elkaar en zet de rits open (!!! niet vergeten want je zal anders je je tasje later niet meer binnenstebuiten kunnen keren)

Piramide Piramide

- stik volgens de zwarte lijn op 10mm van de rand, je blijft dus op 2mm afstand van de rits (want die had je op 12mm van de rand bevestigd, zie een van de vorige foto's)
- de rits is dus geopend en gaat van links naar rechts, als de rits toe is zit het zippertje (of hoe heet dat?) aan de kant van punt A
- B is het keergat
- A is een kleine opening van zo'n 12mm, deze opening laat toe dat de hoek van de rits (de top van de piramide) mooi binnenstebuiten keert, dit gaatje blijft permanent open maar eens alles is gekeerd, zit het daar echt zeer strak en gaat er echt niks meer verloren door dat gaatje
!!! stik zeker niet verder dan de zwarte lijn op de foto hieronder aangeeft

Piramide

- knip een hoekje uit (was ik vergeten voordat ik de foto nam)
NOOT: soms knip ik ook geen hoekje uit, dit hangt af van de dikte van de stof waarmee je het tasje maakt

Piramide

- de buitenstof en voering worden aan de andere kant van de rits "dwars" op elkaar gestikt, zie foto's hieronder (het zal duidelijk zijn, eens je eraan bezig bent)
- stik op 10mm (dus ook weer op 2mm afstand van het flapje waarmee de rits is afgewerkt)

Piramide

- hierboven dus dat hoekje dat ik toen nog niet had uitgeknipt

Piramide

- ziezo, je kan nu alles binnenstebuiten keren en alle hoeken voorzichtig uitduwen
- als je vindt dat de onderkant (daar waar het zippertje zit als de rits open staat) nog te "bol" staat, zet er dan eventjes het stoomstrijkijzer op, dat helpt ;-)
- het keergat dichten

Piramide

Piramide

Piramide

Alstu!
Enneh... niet vergeten:"oefening baart kunst". Niet gefrustreerd zijn als het er van de eerste keer niet perfect uitziet, nog een keer proberen en het betert wel. Beloofd!

baai,
sanne (eloleo)

Update februari 2011: Kijk ook eens hier voor de juiste afmetingen voor een perfecte piramide.

51 opmerkingen:

Emma en Mona zei

Yes!
Merci

Kir zei

Merci, Sanne, je bespaart mij hierbij heel veel werk, want ik kan nu integraal alles kopiëren voor het stiksel van januari!
Super!

Kir zei

En het is weeral een prachtig tasje!

Groente en Fruittuin in Frankrijk zei

Wat een leuke handleiding!

Liselore zei

Oh joepie! Bedankt voor de uitleg! Eén iets is me nog niet helemaal duidelijk, je mag me gerust dom vinden hoor :-), maar dat gat van die 12 mm, blijft dat dan zo? Kan dat dan geen kwaad? Of is dat iets dat duidelijk wordt eens je bezig bent?

eloleo zei

@Liesel: Ja, dat blijft zo maar je kan gerust zijn, je zal er geen klein geld door verliezen ;-). Eens alles binnenstebuiten is gedraaid, zit dat daar in dat hoekje zo bijeen gedrukt dat je enkel nog een rijstkorrel door dat gat kan verliezen. Geen domme vraag, ik pas het nog aan in de tekst. Merci!

Roromacaro zei

Hihi, ik wou eergisteren aan zo'n tasjes beginnen maar vond de tijd niet. k Wist precies dat ik nog efkes moest wachten! ;-) Merci!

de vliegjes zei

een klein dom vraagje: hoe stikken jullie die flapjes toch over de uiteindes van de rits? bij mijn eerste poging is de naald gebroken en dat leek mij ook nogal logisch bij stikken op een harde rits.
was mijn eerste ervaring/aanvaring met een rits...

eloleo zei

@de vliegjes: Dat deed ik in het begin ook ;-). Je moet met een grotere rits beginnen en ze bijknippen tot ze precies groot genoeg is. Het harde begin en uiteinde van de rits, knip je er dus af. Je naald kan wel door de karteltjes van de rits stikken, dat zal geen probleem zijn. Zie ook op de derde foto in dit bericht, het einde van de rits is geknipt.

Fan sels zei

Wat een mooie handleiding, ik ga het ook proberen, zo'n tasje ziet er zo leuk uit. Mijn complimenten...

Cisca zei

Jaah, cute!
En zo'n clubje, dat wil ik dus ook. Misschien moet ik maar naar Leuven verhuizen.

Nele zei

Weer een prachtige handleiding, bedankt!

Sofie Oosterlinck zei

Ik ga het op deze manier ook eens proberen hoor!

de vliegjes zei

Maar het was toch op die karteltjes van de rits. Naald was niet gebroken maar wel krom, beetje overdrijven kan nooit geen kwaad. Wel een oude erfenisrits in ijzer gebruikt, eens proberen met een plastieken exemplaar.

Anoniem zei

En wat gebeurt er eigenlijk als je dat gat wel toestikt? Verliest je tasje dan zijn model? ('t zijn maar 12mm en mijn machine doet zo verschrikkelijk moeilijk met aan-en afhechten... een antiek ding van dik 40j oud volgens mij en 5 steken)

Anoniempje zei

Ben ik echt achterlijk?ik zie echt niet hoe dat dwarse in elkaar zit :( :(
Sorry, ben effe gefrustreerd omdat zelfs zoiets simpels als dit niet lukt, maar ik zie het dus echt niet, welk flapje op welk gestikt moet worden, na het stikken van de lijnen waar gaten a en b bij staan

Anoniempje zei

Lap, de gevolgen van anoniemposten zijn natuurlijk dat je niet meer kan deleten achteraf ;)
Met hulp van de man- met meer ruimtelijk inzicht dan ik- is het ongeveer gelukt, je ziet helaas een stukje voering piepen onder het onderste flapje

eloleo zei

@Anoniempje: Als je die opening van 12mm toch dicht stikt, zal het tasje niet mooi binnenstebuiten keren en wringen aan de top. Onderaan een klein streepje zichtbaar van de voering, is normaal. Hoe dichter je daar tegen het flapje van de rits aan stikt, hoe minder je van de voering zal zien. Dat kan je ook oplossen als je dat einde van de rits op de manier van Noodlehead afwerkt en het flapje dus mee instikt in de naad: http://www.noodle-head.com/2010/02/boys-drawstring-backpack-from-khaki.html

Katja zei

Super, deze handleiding!

Majane zei

ik zag het maar niet op die foto's, tot ik er mee bezig was en inderdaad! zomaar ineens een piramide tasje. Merciekes voor de handleiding.

Anoniem zei

Bedankt voor de uitleg met foto's!
Het is me gelukt, alleen vraag ik me af of de opening B open moet blijven? Zo kan je het omdraaien en krijg je je geldbeugel, maar dan raakt het geld toch zoek in het tasje? Niet?
Ik heb het dicht gestikt toen ik de voering door de opening haalde, vervolgens kan je dan de buitenkant keren en is de opening B dus dichtgestikt.

Anoniem zei

Anoniem van 10 januari terug (lastig als je onder anoniem reageert, dan zijn er wel meerdere anoniemen :-)
Ik heb het antwoord ondertussen gevonden op de site van So Filles. Inderdaad moet de opening B dichtgestikt worden... .

eloleo zei

@anoniem: de allerlaatste handeling die je moet doen is "het keergat dichten", dat staat net onder "als je vindt dat ... stoomstrijkijzer op, dat helpt"... gevonden? ;-)

Anoniem zei

@Anoniem
Ah oké! Merci, ik had het dus niet gezien... .

Anoniem zei

Kan het ook zonder voering?

JJ zei

Tiens, twee keer het tasje gemaakt en ondanks de uitleg 'de rits is dus geopend en gaat van links naar rechts, als de rits toe is zit het zippertje (of hoe heet dat?) aan de kant van punt A'
eindig ik met een tasje waarvan het ritszippertje onderaan zit...

eloleo zei

@anoniem: jawel hoor, kan zonder voering maar dan is het wat slapper (en persoonlijk vind ik het mooier als het wat stijver staat).
@JJ: Huh? De uitleg klopt nochtans wel. Geen idee waar je de handeling dan ergens hebt omgdraaid.

Emy zei

Lijkt me een super duidelijke handleiding. Bedankt! Voor mijn 10 in 11 lijstje ga ik er zo morgen een paar proberen maken.
Hopelijk kan ik dan morgenavond afsluiten met een fotoshoot en verslag op mijn blog (met uiteraard een link naar deze post)
Ik kijk er al naar uit!

Emy zei

Voila, gelukt! Bedankt voor de handleiding.
Resultaat is hier te vinden:
http://10in11.blogspot.com/2011/02/piramide-tasje.html

Anoniem zei

Dag eloleo, je handleiding is geweldig! Alleen op het einde snap ik er niets meer van... Dat dwarse lukt me écht niet! En ik heb geen ruimtelijk inzichtelijke man bij me :) Kan je dat laatste een klein beetje verduidelijk aub?

Bedankt!!

Nienke zei

Wow! GEWELDIG!
Ik heb het tasje zo net gemaakt en het resultaat mag er zijn !
Bedankt voor de duidelijke uitleg!
(Het 'dwarse' deel begreep ik eerst ook niet, maar na wat binnenstebuiten te plooien had ik het opeens door!)
Jippie,mn allereerste werkje aan de hand van een tutorial is gelukt! Op naar het volgende! (Iemand een aanrader?)

mimi zei

fantastisch! heel simpel, van den eerste keer gelukt! merciexxx

Elke zei

Ik zie ook helemaal niet hoe je dat dwarse deel bij elkaar krijgt hoor. Kan iemand mij helpen?

Unknown zei

dikke merci voor dit schattig patroon

bex zei

ik snap dat 'dwarse' deel ook niet.
het lijkt of de stofjes in 'muizentrapjes' zijn samengevouwen?

AmeliA zei

haha gelukt, alleen zit het zippertje omgekeerd maar daar trek ik mij niks van aan :-)

Gelukkig dat de foto's voor heel veel duidelijkheid zorgden bij de tekst (trouwens ook heel duidelijk) zat ook effe te worstelen met het dwarse deel maar als je goed naar de foto kijkt is het zo simpel als wat!!!

Heel hard bedankt voor de tutoleo. Ik heb nog heel wat te leren en zo lukt het stap voor stap
Groetjes

Unknown zei

fantastic! I`ll try one to my brother!

Anoniem zei

lang gezocht naar het driehoekige tasje, heet het de piramidetasje. het tasje is zo makkelijk terwijl het moeilijk uitziet. eindelijk! ik ga hem maken van leer. [leder] bedankt, eh, merci, vanuit holland. groetjes van lianne

Anoniem zei

Bedankt voor de duidelijke tutorial. Ik maakte een grotere versie, met vierkanten van 25cmx25cm. Om als toiletzak te gebruiken. Het ziet er superleuk uit!

Even nadenken bij het 'dwars' aaneenstikken van de laatste lengte, maar het bij wijze van probeersel eerst even aan elkaar gespeld en binnenstebuiten gedraaid en dat lukte helemaal!

Merci

Kotkedei zei

Ik moet er zo'n 25 maken voor de klas van mijn lieve zoon...ik veronderstel dat ik tegen nr. 25 de tutorial niet meer zal nodig hebben ;-) Bedankt!

Marieke Falderieke zei

Hoi,

Ik zie echt niet hoe ik dat 'dwars' gedeelte moet doen, het lukt maar niet .. :-(

Unknown zei

Ik heb het eindelijk gevonden! Na laaaang nadenken, vloeken en lostornen :)
Voor het dwarse stuk: leg je stofjes zoals op de foto waar A en B zijn aangeduid. Leg een vinger tussen de twee lagen voeringstof, in het midden van het vierkant. Duw het onderste lapje stof daar naar beneden, til met je andere hand het bovenste lapje op en daar verschijnt een piramide! Doe hetzelfde met je goeie stof en je ziet vanzelf wel hoe je 'dwars' over de rits die twee stukken aan elkaar moet stikken.
Hopelijk helpt dit een beetje!
Groetjes,
Jidske

arne zei

Hoe lang doe je over een tasje? En wat voor type stof gebruik je voor de voering?

Bedankt!

Unknown zei

Super leuke en goede handleiding.. mercikes... er zullen er nog volgen , leuk om cadeau te doen !!! dank u wel !!

Cols Clothing Company zei

Dit moet ik een keertje proberen...ziet er zo leuk uit! Bedankt voor de duidelijke uitleg :o)

creamaggy zei

Geweldig patroontje en superleuk resultaat! Mijn machinenaalden en mijn lintmeter zijn er heel blij mee! :-)

Unknown zei

Hallo, ik maakte net het tasje maar m'n rits zit verkeerd ( dus als rits toe is, zit het trekgedeelte onderaan)
Wat deed ik verkeerd? Ik vermoed dat ik het zippertje niet aan kant A heb gelegd voor het rondom stikken.
Graag hulp, bedankt.
Ook bedankt voor het leuke patroon!

Tattewatteke zei

Bedankt voor deze leuke handleiding!
mijn resultaat kan je hier zien http://tattewatteke.blogspot.be/2013/12/stof-piramidetasje.html

Gwimpernel° zei

komt op mijn to-do lijstje! super!

Unknown zei

Bedankt voor de mooie uitleg. Het werd een verjaardagscadeautje voor mijn zus :-)
http://lilaroosje.blogspot.be/2014/10/verjaardagscadeau.html

Carolien zei

wat een leuke tutorial